
0- Cut! Take Press TV off the Air                                                                                   Justice For Iran- 2012 
 

 



1- Cut! Take Press TV off the Air                                                                                   Justice For Iran- 2012 
 

 

 

 

 

 

 

Cut!  

Take Press TV off the Air 
 

 

 

 

 

 

 

Justice For Iran 

April 2012 



2- Cut! Take Press TV off the Air                                                                                   Justice For Iran- 2012 
 

 1. Introduction 

January and February 2012 saw the start of a wave of arrests of Arab activists in Iran. In 
the city of Shush alone, agents of the Ministry of Intelligence arrested over 30 people 
who were actively supporting and advertising the boycotting of March 2012 
parliamentary elections. Shortly after these arrests, which resulted in the detention of 
over 60 people in the province of Khuzistan, sources close to the families of some of the 
detainees reported that at least two of the protestors were killed under torture while in 
custody at the detention centers. The severe violations of the rights of the Arab 
detainees, the complete silence of the official news agencies inside the country about 
the events of Ahvaz , capital of Ahvaz province, as well as the detainees families’ lack of 
information regarding their fate, compelled Justice for Iran (JFI) to began researching 
the matter. Pursuant to its research, JFI published an announcement as well as reports 
regarding the conditions of the Arab detainees and the impunity enjoyed by the agents 
of the atrocities, who, among other things, had killed two of the individuals in custody.[1] 
Later, in a detailed report, Human Rights Watch (HRW) affirmed the arrest of over 65 
Arab minorities by intelligence agents and demanded that Iranian officials conduct an 
investigation into the death of the two individuals.[2] 

Shortly after the publication of the JFI and HRW reports and their widespread media 
coverage, Press TV broadcast a report which included interviews with some of the Arab 
detainees of Khuzistan—individuals who had been held at an undisclosed location, even 
unknown to their next of kin, for nearly two months. In its report, Press TV introduced 
the detainees as terrorists and attempted to invalidate the reports of human rights 
organizations and activists including JFI’s report on the killing of the two detainees. JFI’s 
further investigative research exposed the manner in which Press TV violated the rights 
of the Arab detainees.[3] 

Press TV’s broadcasting was also part of its long-standing effort to introduce human 
rights activists as terrorists or supporters of terrorist activities in an attempt to 
undermine their documentation and reporting of human rights violations in Iran. As the 
propaganda arm of the Islamic Republic of Iran, Press TV has repeatedly violated 
professional standards of independence and neutrality of the media. It has further 
deprived individuals and organizations subject to Press TV’s libel and false accusations 
from their right to reply, a fundamental right according to international regulations 
governing the media. Meanwhile, many of the individuals falsely accused by Press TV 
are either in prison and unable to respond or speak in their own defense, or are forced 
into silence due to security concerns. The close ties and collaboration between Press TV 
and the security and intelligence apparatus in Iran has caused fear among the 
individuals residing outside of Iran whose professional or personal dignity has been 
targeted by the Press TV’s programs. Such individuals refrain from filing any official 
complaints against the satellite station or even engaging Press TV in a discussion out of 
fear for their own safety outside of the country or that of their family within Iran. 

Upon its establishment, Press TV announced that it intends to be the “voice of the 
voiceless.”[4] However, five years after it began broadcasting, the conduct of Press TV 
must be criticized for having in fact violated the rights of the voiceless. Furthermore, 
Press TV, as a legal entity, and all its officials, as individuals, must be held accountable 
for the violation of the rights of Iranian citizens as well as their other viewers 

http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_edn1
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_edn2
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_edn3
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_edn4


3- Cut! Take Press TV off the Air                                                                                   Justice For Iran- 2012 
 

elsewhere, instead of enjoying impunity. For this reason, JFI has conducted wide-scale 
investigative research into Press TV’s violation of human rights as well as regulations 
governing the media in European countries. 

1.1. Methodology 

To conduct our research, we closely monitored Press TV’s various programs, in 
particular, “Iran Today”. Aside from what was broadcast by Press TV, we were highly 
interested in what was happening behind the scenes of these programs. To acquire a 
better understanding of what was occurring off-camera, we conducted in-depth 
interviews with individuals whose rights or that of their families and close relations 
were violated by Press TV. We also closely studied reports and other publications about 
Press TV to verify the claims presented through our various sources and informers. In 
addition, we closely studied the content of some of the complaints issued against Press 
TV to the UK Office of Communications (Ofcom), the independent regulator and 
competition authority for the UK communications industries, such as the case of Maziar 
Bahari, an Iranian-Canadian journalist. In preparing this research, we also used the text 
of four complaints issued against Press TV. 

Our research continues. However, since the German Commission on Licensing and 
Supervision (Kommission fuer Zulassung und Aufsicht – ZAK) is due to begin its 
investigation of Press TV on April 24, 2012, JFI is presenting its findings thus far 
regarding Press TV’s various violations. 

1.2. About Justice for Iran  

Justice for Iran[5] is a not-for-profit, non-governmental organization established in July 
2010. Using methods such as documenting instances of human rights violations, 
collecting information and conducting research, JFI strives to use international legal and 
political mechanisms to hold accountable officials who are responsible for the severe 
and widespread violations of human rights in Iran. 

1.3. About Press TV 

Press TV is a 24-hour satellite television station broadcast in English by the Islamic 
Republic of Iran. The station launched its services on July 7, 2007 and since its inception 
has been managed by Mohammad Sarafraz, Islamic Republic of Iran Broadcasting’s 
(IRIB) International Deputy. Sarfaraz was recently appointed by Ayatollah Khamenei as 
a member of the “Supreme Council of Cyber Space.”[6] The Council is set to control all 
internet activities in Iran. 

Based on what Press TV’s website professes, its headquarters are in Tehran.[7] However, 
a company named Press TV Ltd.[8] has been registered in the UK, whose legal 
relationship with Press TV must be further researched.[9] The UK government has 
blocked the assets of Press TV Ltd. due to its direct contact with the Press TV satellite 
channel.[10] However, the London team of Press TV continues its activities in the UK.[11] 

http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_edn5
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_edn6
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_edn7
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_edn8
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_edn9
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_edn10
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_edn11


4- Cut! Take Press TV off the Air                                                                                   Justice For Iran- 2012 
 

Further research must also be done to determine whether or not the programs of Press 
TV, presently hosted on 14 satellites, including by the satellites which are registered in 
France, Spain, Luxemburg and Australia, are being broadcast from Tehran or elsewhere.  

In January 2012, Ofcom cancelled Press TV’s broadcasting license in the UK after it 
refused to pay the penalty resulting from the complaint of Maziar Bahari, an Iranian-
Canadian journalist, and also because the content of Press TV undergoes quality control 
in Tehran. In this manner, Press TV’s broadcasting from Sky Satellite came to an end. On 
April 3, 2012, the head of the SES Astra satellite announced that the BLM, the German 
government’s Munich Media Regulatory Office[12] had decided to terminate the 
broadcasting of Press TV.[13] Despite this, Press TV continues to be broadcast across the 
globe from 14 satellites, including Eutelsat, Hot Bird, Intelsat, and Galaxy.[14] 

  

2. Instances Human Rights and Media Rights Violations by Press TV 

In numerous cases, Press TV has broadcast “interviews” with political prisoners, where 
in reality, those interviews were confessions obtained under pressure and torture. 
Based on reputable reports as well as the testimony and documents obtained by JFI, in 
all the cases described in this section, the prisoner, while still in custody and prior to the 
start of his court proceedings was coerced under severe torture to sit in front of the 
camera and was then fed the lines he was to speak through different methods. In most 
cases, the interrogators were present during the “interviews”. In some cases, the 
interrogators also conducted the “interviews”. The broadcasting of these interviews 
with Press TV were not consented to, verbally or in writing, by any of the victims 
involved in the cases discussed in this report. In fact, in most cases, the prisoner was 
told that the filming was intended for internal use and research only and would not be 
broadcast under any condition. This is while the conditions of political prisoners in Iran 
were such that they were completely incapable of defending themselves or protesting 
the broadcasting of their images.[15] Furthermore, these individuals’ basic right of 
protection of privacy, right to reply, as well as right to human dignity were violated in 
numerous instances by Press TV. 

One of these cases is that of Maziar Bahari, an Iranian-Canadian journalist who was 
arrested on June 21, 2009, at the height of the popular protests of the 2009 election 
results in Iran. In July 2009, while he had not yet been tried or convicted, Bahari told 
Press TV in an interview that he was the person who gave a video of the shooting of 
protestors from a Basij military base on June 15, 2009 to the Channel 4 television 
station.[16] 

Once released from prison on bail, Bahari was lucky enough to be able to get himself out 
of the country and to the UK. In various interviews after his arrival in the UK, Bahari 
announced that his televised confessions were extracted through severe physical and 
mental torture, including threats to his life. Bahari filed a complaint with Ofcom against 
Press TV. In May 2011, Ofcom announced that since Press TV had not been able to 
produce a document proving that they acquired Bahari’s consent to conduct an 
interview, Ofcom would uphold Bahari’s claim and Press TV was sentenced to a 
monetary fine of 100,000 British Pounds. Press TV’s refusal to pay the fine ultimately 

http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_edn12
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_edn13
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_edn14
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_edn15
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_edn16


5- Cut! Take Press TV off the Air                                                                                   Justice For Iran- 2012 
 

led to Ofcom’s decision in January 2012 to revoke Press TV’s license for broadcasting in 
the UK.[17] 

However, many other prisoners who confessed under torture or pressure to later have 
their confessions broadcast by Press TV, remain in prison or are still inside Iran. They 
do not have the opportunity or ability to file a complaint and tell the truth behind the 
“documentaries” broadcast by Press TV. 

2.1. Loqman and Zanyar Moradi 

Loqman Moradi, 29, and Zanyar Moradi, 22, were both arrested in August 2009 and 
charged with assassinating three individuals, one of whom was the son of the Friday 
Prayer Imam of the city of Mariwan. In the general meeting of March 12, 2012, Ahmed 
Shaheed, Special Rapporteur for Human Rights in Iran  said, “Zanyar and Loghman 
Moradi [...] were detained for the first nine months of their detention without charges. 
[...] [They] were later compelled to confess to allegations of murder[ing the son of the 
Friday Prayer Imam] after being severely beaten and threatened with rape. [...] [N]o 
evidence or witnesses were brought against these men, and that they did not have 
reasonable access to their legal counsel. Both men were sentenced to public 
hanging.”[18] 

Based on the testimony of Witness A,[19] a close associate of the two prisoners, the 
agents of the Sanandaj Office of Intelligence, through severe torture and psychological 
pressure resulting from the threat of rape, forced the two to rewrite prepared texts 
about the details of murder of the son of the Friday Prayer Imam and two other 
individuals and then sign and fingerprint the writings. The two were also forced to 
falsely confess to being members of an Islamic Republic opposition group called 
Komala. One of the forms of torture Zanyar and Loqman were subject to was being 
forced to sit on a soda bottle instead of a chair during their interrogations. 

In October 2010, 13 months after their arrest, Zanyar and Loqman Moradi were again 
tortured. This time, they were forced to repeat on camera the confessions they had 
previously written. The filming session most probably took place at the Intelligence 
Office of Sanandaj.[20] Before they entered the room for filming, the interrogator 
informed them of the questions that they will be asked and told them what answers 
they were expected to give. They were then filmed separately. 

http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_edn17
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_edn18
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_edn19
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_edn20


6- Cut! Take Press TV off the Air                                                                                   Justice For Iran- 2012 
 

 

Still shot of an episode of “Iran Today” on Press TV clearly showing the name and face of 
Zanyar Moradi during his interview 

Prior to this event, the interrogators had coerced Loqman Moradi, by threatening him 
with the arrest of his other family members, to accept to speak with the Friday Prayer 
Imam, directly telling the Imam that he assassinated his son. Witness A says: 

Loqman told me: “In order to [accept to] go to the Friday Prayer Imam, for 2-3 days they 
performed hadd[21] on me and yet I refused. Then they called my family in front of me 
and told them that they can’t leave the house. They then said to me that if I refuse to tell 
the Friday Prayer Imam what they want, they will bring my entire family there [to 
prison]. I was forced to accept. We went to the house of the Friday Prayer Imam. We sat. 
The Imam said, “These are the families of the three who have been murdered.” I said, 
“We made a mistake.” This is what they had asked of me to say.” 

I was like a robot when I was doing those things. They told me that there was a camera 
and other equipments set up next to the Friday Prayer Imam and I should sit there. 
Then they connected a microphone as well. They said, “This filming is for our own 
purposes and stays in your case file.” I had no idea that it will be broadcast. The whole 
ordeal took a few minutes and then we left. All I could think of was my misfortune and 
that of the families of those three slain individuals who were all stuck in a political game 
and so I was crying… None of us even knew there is a satellite station names Press TV! 
We had no information about the broadcasting of these films on the satellite. All they 
said to us what that they will record the films on a CD and keep that with our case file.” 

http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_edn21
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/attachment/zanyar-moradi/


7- Cut! Take Press TV off the Air                                                                                   Justice For Iran- 2012 
 

 

Still shot of Press TV’s “Exclusive” segment of Iran Today depicting Loqman Moradi’s visit 
to the home of the Friday Prayer Imam 

The video of Loqman Moradi’s visit to the home of the Friday Prayer Imam and his 
statements there, spoken under duress and force by intelligence agents, were packaged 
by Press TV as an “exclusive,” along with Loqman and Zanyar Moradi’s filmed 
confessions, on a program called Iran Today.  The segments were included in an episode 
entitled “Komala Terrorist Organization” and broadcast on November 12, 2010. Press 
TV did not obtain Zanyar or Loqman Moradi’s consent for broadcasting their 
“interviews”. In fact, neither individual was aware of the broadcasting of their forced 
confessions.[22] However, as long as the aforementioned are in custody, they can be 
coerced by security officials to give consent for interviews and their broadcasting in the 
same manner. 

In the Iran Today episode of November 12, 2010, the names and faces of Zanyar and 
Loqman Moradi are clearly shown for extended periods of time. At the time of 
broadcasting of the “documentary”, neither individual had been tried or convicted of 
any crimes. 

As part of the Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB), Press TV, a satellite station 
allegedly broadcast from inside Iran,[23] must abide by domestic Iranian laws. Based on 
Iranian laws, media publication of names, or even identifying characteristics that can 
lead to identification of a convicted individual, is forbidden so long as the sentence 
issued has not been upheld and finalized. If a media outlet violates this law, it can be 
tried and punished for having committed “libel” (accusing an individual of a criminal 
act).[24] 

Article 8 of the European Convention on Human Rights upholds the same right.[25] In 
many other countries, such as UK and Germany, showing the faces and announcing the 

http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_edn22
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_edn23
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_edn24
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_edn25
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/attachment/imamjome/


8- Cut! Take Press TV off the Air                                                                                   Justice For Iran- 2012 
 

identity of an individual accused is considered a violation of their privacy and forbidden 
because it interferes with their process of returning to society. 

The Constitution of Germany also recognizes this right. The Federal Constitutional Court 
of Germany (Bundesverfassungsgericht), in the “Lebach Judgment” assigned a higher 
priority to the protection of privacy over freedom of information (expression). Lebach 
was an individual whose name and image was broadcast several times in a 
documentary about a quadruple murder. In its decision, the Court states: 

Freedom of the media as well as the private domain of the individuals are both amongst 
the basic rights in Germany. However, if the two rights were to collide, it is upon the 
court to decide which one takes precedence over the other. Human dignity, as the 
pivotal value for the constitution, will be the basis for evaluation.[26] 

2.2. Witness B 

Witness B was arrested in 2007, charged with collaboration with an opposition Kurdish 
party, and eventually given a long prison sentence. During one of his furloughs he 
managed to escape from Iran and cross the border into Iraqi Kurdistan. He 
subsequently spoke to a local Kurdish television station in the region and announced 
that he, along with 24 other Kurdish activists, were summoned to the Intelligence Office 
of Mahabad where his interrogator pressured and threatened him and said that if he 
was unwilling to undergo a televised interview, his prison sentence would be 
transformed to execution. He then agreed to an interview. Witness B told the Kurdish 
television station that during his forced interview, everything that the interrogators 
wanted him to say was written on the wall in front of him. They then placed the camera 
in front of him and he read from the wall as he was asked to do. For this reason, 
throughout the duration of the interview, his gaze is upwards, never leaving the wall. 

His interview, along with those of some 24 activists, was broadcast in one of Press TV’s 
“Inside Iran” episodes. 

Justice for Iran is keeping all information and documents pertaining to Witness B 
confidential and will only hand them over, if necessary, to competent judicial officials. 

In the same episode,[27] Kurdish lawyer and civil activist, Mokhtar Zarei, was also 
interviewed by Press TV as a political analyst. After the program was broadcast, in a 
complaint letter to Press TV, Zarei writes, 

As you are aware, you broadcast an episode in the Iran Today program about Kurdistan 
in which parts of my interview was broadcast. For this reason, I humbly request your 
attention in solving the following questions and ambiguities. I hope that in removing the 
below concerns there be more and better possibilities of collaboration. 

1- The topic of our discussion was terrorism. In that light, I answered your reporter’s 
questions and explained in detail about liberating movements insisting on the right to 
determine one’s own destiny and its fundamental difference with terrorism based on 
the definitions put forth by international conventions. Unfortunately, the segment 
broadcast by your program omitted the major topic of the conversation and only 

http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_edn26
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_edn27


9- Cut! Take Press TV off the Air                                                                                   Justice For Iran- 2012 
 

showed the details discussed about PJAK and the Mojahedin-e Khalq Organization. [The 
segment pertaining to me] was heavily edited, an action disapproved of by 
professionally accepted behaviour of Media. 

2- In the same episode, confessions of individuals was also aired who have not yet been 
tried for their crimes, are deprived from the right to have an attorney, and are under 
interrogation at solitary cells of the Office of Intelligence thereby rendering the 
broadcasting of their confessions as illegal and far from the Islamic principles. Many 
commentators are of the opinion that the confessions were extracted under unusual 
circumstances, pressure and force and that the individuals had no hand in the bombings 
but where in fact arrested for environmental activism(!!!) I neither confirm nor deny 
those confessions. However, I do want a fair trial for the imprisoned in the presence of 
independent reporters and human rights activists. Otherwise, the commentators 
prevail. 

3- It would have been better if, prior to interviewing me, you could alert me to the 
manner of conducting the episode, in particular the merging of the confessions, as this is 
an accepted costum to alert the interviewee of the content of the program in advance. 
However, I can only take responsibility for my own words and yet, had I known about 
the details of the program prior to the interview, I would have certainly rejected the 
invitation. 

… 

Respectfully, 

Mokhtar Zarei” 

Press TV never issued a response to this letter or attempted to answer any of the 
questions posed in it. By doing so, it has violated the interviewee’s right to reply. 

2.3. Recent Incidents in Khuzistan 

In January and February of 2012, over 60 Arab activists were arrested in the Khuzistan 
Province of Iran. At the time this report was finalized, none of the arrested individuals 
were formally charged with a crime or tried in an official court. Although no legal case 
file appears to have formed for the recent detainees in Khuzistan, in a program 
broadcast on March 14, 2012, Press TV introduced them as terrorists.[28] According to 
Iranian law, the punishment handed down for the charge of terrorism in Iran is most 
often execution. 

Three months after their arrest, the families of the individuals arrested still do not know 
where they are being held. They have been deprived from the right to legal counsel and 
have not yet had visitation with their families. While the detainees are being held 
incommunicado and completely blocked from the outside world, in an episode of 
“Inside Iran” entitled “Al-Ahwaz Terrorist Groups in Khuzistan” aired on March 14, 
2012, Press TV broadcast videos of the interviews conducted with the detainees 
arrested in Ahvaz, Hamidiyeh and Shush. It is unclear how and under what 
circumstances the interviews were recorded. As long as the detainees remain inside 

http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_edn28


10- Cut! Take Press TV off the Air                                                                                   Justice For Iran- 2012 
 

prison and are not completely free to speak, discovering whether or not Press TV 
acquired consent from them prior to broadcasting the videos of their “interviews” is 
impossible. 

During the course of our Investigation, the family members of one of the detainees 
introduced in the Press TV episode as a member of “the Al-Ahwaz terror group” told 
Justice for Iran that the individual’s name does not appear in the registry of any of the 
judicial authorities of the Revolutionary Prosecution Office of Ahvaz or the General 
Prosecution Office of Ahvaz. Similarly, no case file has been created for this individual. 
One of his family members told JFI, “I contacted an attorney to pursue his case. The 
attorney asked me, “Where is his case file created?” I said, “An authority I reached out to 
indicated that no case file has been registered.” He asked, “where is he imprisoned?” I 
said, “We don’t know! The few times he called us he could only talk about his health and 
wellbeing and couldn’t tell us where he is.” The attorney then said, “How can I accept 
representation of someone when it is unclear where he is or where his case file is 
created!!”[29] 

As discussed earlier, according to Iranian laws showing the image of and naming an 
accused when his charges have not been proved and his case has not been finalized is 
libel, forbidden and pursuable by law. Even still, Press TV, a subdivision of the 
international office of IRIB, broadcast the images and names of some of the individuals 
arrested during the unrest two months ago, while no case file had been created for them 
in any of the legal offices and certainly no verdict had been issued for them. Such 
broadcasting is a clear and evident violation of the rights of the detainees in Khuzistan 
by Press TV. Also, these videos clearly violate the detainees’ right to return to society. 

Press TV’s episode broadcasts (Al-Ahvazi Terrorist Groups in Khuzestan[30]) an 
interview with Ahmad Debat, an individual arrested during the Arba’in[31] unrest in 
the city of Shush. In the broadcasting, he confesses to blowing up oil pipelines and 
shooting at people’s houses and at law enforcement officials. The same episode 
broadcasts another interview with Sajjad Beyt Abdollah (Ka’abi) who confesses to 
armed assault. In his exclusive testimony given to Justice for Iran, Sa’id Debat, brother of 
Ahmad Debat and cousin of Sajjad Beyt Abdullah says, “It is completely obvious that 
both [Debat and Beyt Abdollah] are severely tortured to confess to an action they did 
not committed. The movie clearly shows that both individuals’ teeth are broken. 
Comparing their before and after photos shows that their teeth and faces have 
completely changed under severe torture.” Sa’id Debat provided JFI with photos of his 
brother and cousin before their arrest as evidence. 

http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_edn29
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_edn30
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_edn31


11- Cut! Take Press TV off the Air                                                                                   Justice For Iran- 2012 
 

 

Left, photo of Ahmad Debat before his arrest; Right, still shot of the Press TV episode where 
Ahmad Debat’s broken upper teeth are clearly visible 

 

Ahmad Debat and Sajjad Beyt Abdollah before their arrest 

 

Still shot of from the Press TV episode where Sajjad Beyt [Beit] Abdollah’s broken upper 
teeth are clearly visible 

http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/attachment/ahmad-dabat2-2/
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/attachment/sajad-beit-before-2/
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/attachment/sajad-beit-after-2/


12- Cut! Take Press TV off the Air                                                                                   Justice For Iran- 2012 
 

At least two of the individuals who were accused during the aforementioned episode, 
either through confessions of the prisoners or indirectly by Press TV presenters, have 
filed official complaints to responsible authorities against Press TV. Karim Abdian, a U.S. 
citizen, in a letter of complaint sent to Ofcom and ZAK, demanded processing of the lies 
disseminated against him by Press TV. In his complaint, Abedian states that he has been 
called a “terrorist” repeatedly by the satellite television station. (See letter of Abedian, 
attached) 

Similarly, after being called a “terrorist” by Press TV on Iran Today’s March 14, 2012 
episode about the Al-Ahwaz Terror Group, Sa’id Debat, a resident of Denmark, has 
denied all the allegations and demanded in a letter to Press TV that he be given 
adequate airtime by the satellite station to have a chance to refute the accusations. 
Press TV never responded to this demand and so, Sa’id Debat pursued his case through 
a complaint filed with the ZAK in Germany. (See letter of Sa’id Debat, attached) 

Therefore, Press TV has clearly violated the aforementioned individual’s Right to Reply, 
as prescribed by article 8 of the European Convention of Transfrontier Television.[32] 

2.4. Violating the Rights of those Accused of Collaboration with BBC Persian 

On March 4, 2012, Press TV broadcast a documentary entitled “Worn Out” about BBC 
Persian satellite television station. During the movie, a segment was broadcast depicting 
the storming of the home of one of the journalists arrested and detained on charges of 
collaboration with BBC Persian by an intelligence officer of the Islamic Revolutionary 
Guards Corps (IRGC). The segment, which showed the surprise of the journalist and his 
family due to the storming of their house, was clearly shot without obtaining the 
journalist’s permission. Its broadcasting is a clear example of violating a private domain, 
in violation of article 8 of the European Convention on Human Rights. Particularly since 
the names of the journalists detained are clearly spoken and identifiable in the 
broadcasting.[33] 

 

An interrogation session recorded by the IRGC and broadcast by Press TV 

http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_edn32
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_edn33
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/attachment/irgc-footages/


13- Cut! Take Press TV off the Air                                                                                   Justice For Iran- 2012 
 

The same documentary shows parts of the interrogation session of three accused 
journalists, filmed in an interrogation room of Ward 2A, inside Evin Prison. On the right 
hand corner of the video, a sign says, “IRGC Video.”[34] This is while the IRGC has been 
subject to sanctions by the U.S. government due to its severe and widespread role in 
violating the human rights of Iranian civilians,.[35] 

Furthermore, some photographs are shown in other parts of this documentary that are 
labeled to have been provided to Press TV by the IRGC Cyber Defense Command. The 
photographs are of an educational workshop about journalism set up by BBC Persian in 
Turkey for Iranian journalists and appear to have been taken from the private 
computers of the detainees. This is certainly an action violating the private domain of 
individuals. There are reputable reports that the officers of the IRGC Center for 
Organized Crime use physical and psychological torture and pressure on the detainees 
to force them to falsely confess against themselves or others in front of cameras.[36] 

2.5. Case of Sakineh Mohammadi Ashtiani 

On December 10, 2010, a new episode of Iran Today aired entitled “Sakineh 
Mohammadi Ashtiani in the Spotlight”.[37] In the course of this episode, Sakineh 
Mohammadi Ashtiani, a woman charged with adultery and sentenced to stoning, is 
transferred from prison to her home, where she reenacted the scene of her husband’s 
murder–a crime she was also charged with—while being filmed by the Press TV camera 
crew. In the reenactment of the scene, Sajjad Ghadezadeh, Ashtiani’s son, played the role 
of his murdered father.[38] The resulting scenes and the use of the accused–Ashtiani–to 
demonstrate the alleged crime is a clear case of misleading the minds of the viewers. 
Furthermore, use of the son of the accused, who was only a boy at the time of the 
murder, is a clear violation of his human dignity that television stations are bound to 
observe as per article 7 of the European Convention on Transfrontier Television. The 
Press TV “exclusive” never mentioned the important fact that at the time of the 
reenactment of the crime scene, Sajjad Ghaderzadeh was in detention. Gahderzadeh, 
along with Ashtiani’s attorney Javid Houtan Kian, and two German reporters, Marcus 
Hellwig and Jens Koch, were arrested on October 10, 2010 while Gahderzadeh was 
giving an interview about the situation of his mother. Two months after his arrest, he 
appeared on the Press TV exclusive and was then released a day after the broadcasting 
of the show.[39] 

This episode of Iran Today also included an interview with Javid Houtan Kian, Ashtiani’s 
attorney. Later, in a letter authenticated by Amnesty International, Houtan Kian states 
that he was detained under the severest forms of torture at Ward 209 of Evin Prison 
from the day following his arrest (October 11, 2010) until two days after the 
broadcasting of the episode (December 12, 2010). In this letter, parts of which were 
published by Amnesty International, Houtan Kian states that “he had been burned with 
cigarettes and repeatedly beaten, causing some of his teeth to be broken.” The letter 
also states that he was “soaked with water and left for hours in the cold. He was 
reportedly hospitalized as a result.”[40] 

http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_edn34
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_edn35
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_edn36
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_edn37
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_edn38
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_edn39
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_edn40


14- Cut! Take Press TV off the Air                                                                                   Justice For Iran- 2012 
 

 

Still shot of an episode of “Iran Today” on Press TV clearly showing the name and face of 
Javid Houtan Kian, Sakineh Ashtiani’s lawyer 

 
Javid Houtan Kian’s attorney, Naghi Mohammadian, visited him at Tabriz Prison in April 
2011. He says, “After over six months, signs of burning and torture was still discernible 
on [Houtan Kian’s] hands and feet. Regarding the televised interviews, Houtan Kian told 
his attorney, “They took me for the televised interviews with the promise of releasing 
me. They said that it will not be broadcast anywhere but only remain in the archive of 
the Ministry of Intelligence.” 

The interview, recorded by the Intelligence officers after much coercion and torture, 
was broadcast from Press TV. Houtan Kian, who represented Sakineh Mohammadi 
Ashtiani, continues to remain in Tabriz prison to serve the six years’ imprisonment he 
received for having interviewed with foreign media about the situation of his client. 
Houtan Kian was recently transferred to the drug addict’s ward. He suffers from 
symptoms of sever physical and psychological torture and is administered a strong dose 
of pain killers to lessen his suffering. 

Therefore, at the time of his interview with Press TV, Houtan Kian was held under 
torture at Ward 209 of Evin Prison. The exclusive does not make any attempt to clarify 
that Houtan Kian is a prisoner. Instead, in an attempt to mislead the viewers, the 
producers make it appear that Houtan Kian was interviewed under normal 
circumstances. 

Amnesty International considers the entirety of the statements of Sakineh Mohammadi 
Ashtiani, Sajjad Ghaderzadeh, and Houtan Kian suspect. The organization believes that, 
since there is a great possibility for the statements to have been made under coercion, 
they cannot be used as evidence in a court of law.[41] 

http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_edn41
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/attachment/hutan-kian/


15- Cut! Take Press TV off the Air                                                                                   Justice For Iran- 2012 
 

In another segment of this episode, a claim is made that Mohammad Mostafaei, 
Ashtiani’s attorney, was paid 2 million tomans (roughly $2,000) by her son while in a 
BBC interview, he claimed that he did not receive any money from Ashtiani or other 
individuals whose human rights he defended. The show effectively accuses Mostafaei of 
having lied. This accusation can tarnish Mostafaei’s respect and reputation as a human 
rights attorney.[42] Meanwhile, JFI’s research shows that no attempts were made to 
contact Mostafaei on behalf of Press TV to ask him about the matter or allow him to 
offer a response regarding the accusations. Subsequently, Mostafaei filed a complaint 
against Press TV with ZAK in Germany for violating his right to reply, spreading lies, 
defamation of character and destroying his reputation as a human rights attorney. 

3. Conclusion 

JFI continues its research on the role of Press TV in violating the human rights of 
individuals as well as its search for such victims. So far, this report effectively 
demonstrates that Press TV has repeatedly attempted to justify the violation of the 
rights of Iranian citizens; in particular those arrested for political reasons, and has in 
effect become a tool for committing human rights violations. 

The report clearly demonstrates that Press TV stands in violation of the European laws 
governing the media, such as those ensuring the principle of independence and 
neutrality, the principle of respect for privacy, the principle of respect for human dignity 
and the right to reply. Also, in collaboration with the Ministry of Intelligence and the 
IRGC, Press TV violated the rights of the detainees through obtaining televised 
confessions under torture and duress and then broadcasting them. Both the Ministry of 
Intelligence and the IRGC have been sanctioned by the U.S. government for severely 
violating of the rights of Iranian citizens. Furthermore, many of the commanders and 
central officers of the two organization are amongst the individuals sanctioned by the 
European Union and banned from entry into EU member-states and have their assets 
blocked in those states.[43] The EU has further sanctioned Mohammad Zarghami, 
managing director of the IRIB, the parent organization of Press TV, for having broadcast 
the forced confessions of the prisoners as well as what came to be known as the “show 
trials”[44] in August 2009 and December 2011.[45] 

Justice for Iran, as a human rights organization, defends freedom of speech and freedom 
of the press. However, we believe that any media organization acting at the service of 
torturing and suppressing the citizens is not a media organization any more. Hence, 
based on the documents listed in this report, JFI asks of all relevant authorities in 
particular the governments of France, Spain, Luxembourg, and Australia where satellite 
systems hosting Press TV are registered, to quickly and in the interest of preventing 
further violation of the rights of Iranian citizens and non-Iranian viewers of Press TV: 

1- Do what is necessary to hold Press TV accountable by media monitoring 
organizations and judicial officials for the damage it inflicts upon the rights of Iranian 
citizens as well as its viewers. 

2- Sanction Press TV, as a legal entity, as well as the individuals responsible for it, such 
as Mohammad Sarafraz, manager of the station, for their human rights violations. 

http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_edn42
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_edn43
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_edn44
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_edn45


16- Cut! Take Press TV off the Air                                                                                   Justice For Iran- 2012 
 

3- Revoke Press TV’s broadcasting permission from satellites registered in countries 
who respect and uphold international human rights principles. 

  

  

To see the German translation of this report, click link below: 

http://justiceforiran.org/wp-content/uploads/2012/04/Press-TV-
Menschenrechtsverletzungen-f.pdf 

  

 

[1] Justice for Iran Call-to-Action for Identifying those Responsible for the Murder of the 
Detainees in Khuzistan, Justice for Iran, available at 
http://justiceforiran.org/ahvaz/?lang=en; and Those Responsible for the Death of 
Detainees in Khuzistan Enjoy Impunity, Justice for Iran, available at 
http://justiceforiran.org/khuzestan2/?lang=enhttp://justiceforiran.org/khuzestan2/. 

[2] Iran: Arrest Sweeps Target Arab Minority, Human Rights Watch, February 7, 2012, 
available at http://www.hrw.org/news/2012/02/07/iran-arrest-sweeps-target-arab-
minority. 

[3] Press TV Violates the Rights of the Detainees in Khuzistan, Justice for Iran, available 
at http://justiceforiran.org/presstv-khuzestan/?lang=en. 

[4] UK shuts down voice of the voiceless? 

http://www.presstv.ir/detail/222539.html 

[5] Find more information about Justice for Iran at their official website at 
www.justiceforiran.com.  

[6] Formation of the Supreme Council of Cyber Space and Appointing of its Real and 
Legal Members, Military Information Website, available at 
http://www.aja.ir/portal/Home/ShowPage.aspx?Object=News&CategoryID=f7d36395-
588c-496a-983f-379f6fcae43f&WebPartID=c997cbc2-e1fb-4ffc-9360-
99122e25e385&ID=184c3505-802d-4685-89f2-db55ec137317. 

[7] About Press TV, Press TV, available at http://www.presstv.ir/about.html. 

[8] See website of Press TV Ltd. at http://www.presstv.co.uk. 

[9] Before January 2012, when Press TV’s license was revoked in the UK, the company 
had permit to perform media work in the UK. 

http://justiceforiran.org/wp-content/uploads/2012/04/Press-TV-Menschenrechtsverletzungen-f.pdf
http://justiceforiran.org/wp-content/uploads/2012/04/Press-TV-Menschenrechtsverletzungen-f.pdf
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_ednref1
http://justiceforiran.org/reports/ahvaz/?lang=en
http://justiceforiran.org/reports/khuzestan2/?lang=enhttp://justiceforiran.org/khuzestan2/
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_ednref2
http://www.hrw.org/news/2012/02/07/iran-arrest-sweeps-target-arab-minority
http://www.hrw.org/news/2012/02/07/iran-arrest-sweeps-target-arab-minority
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_ednref3
http://justiceforiran.org/reports/presstv-khuzestan/?lang=en
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_ednref4
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_ednref5
http://www.justiceforiran.com/
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_ednref6
http://www.aja.ir/portal/Home/ShowPage.aspx?Object=News&CategoryID=f7d36395-588c-496a-983f-379f6fcae43f&WebPartID=c997cbc2-e1fb-4ffc-9360-99122e25e385&ID=184c3505-802d-4685-89f2-db55ec137317
http://www.aja.ir/portal/Home/ShowPage.aspx?Object=News&CategoryID=f7d36395-588c-496a-983f-379f6fcae43f&WebPartID=c997cbc2-e1fb-4ffc-9360-99122e25e385&ID=184c3505-802d-4685-89f2-db55ec137317
http://www.aja.ir/portal/Home/ShowPage.aspx?Object=News&CategoryID=f7d36395-588c-496a-983f-379f6fcae43f&WebPartID=c997cbc2-e1fb-4ffc-9360-99122e25e385&ID=184c3505-802d-4685-89f2-db55ec137317
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_ednref7
http://www.presstv.ir/about.html
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_ednref8
http://www.presstv.co.uk/
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_ednref9


17- Cut! Take Press TV off the Air                                                                                   Justice For Iran- 2012 
 

[10] ‘Blocking Press TV accounts illegal,’ Press TV, January 1, 2011, available at 
http://edition.presstv.ir/detail/158100.html. 

[11] See Press TV’s YouTube Channel at http://www.youtube.com/user/presstvlondon. 

[12] The German government, Munich media regulatory office (BLM) 

[13] Germany illegally removes Press TV from SES Astra, Press TV, April 3, 2012, 
available at http://www.presstv.ir/detail/234434.html. 

[14] Frequencies, Press TV, available at http://www.presstv.ir/Frequencies.html. 

[15] For more information regarding the conditions of Iranian political prisoners, see the 
latest report of the United Nation’s Special Rapporteur on the situation of human rights 
in Iran, available at http://justiceforiran.org/english-report-of-the-special-rapporteur-
on-the-situation-of-human-rights-in-the-islamic-republic-of-iran-6-march-
2012/?lang=en. 

[16] Video of this interview is available at New Footage of Basij Military Base Attack, 
YouTube PressTV Channel, July 2, 2009, available at 
http://www.youtube.com/watch?v=W20A52QhCNw. 

[17] Press TV Licence Revoked, Ofcom, January 20, 2012, available at 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-licence-conditions/press-tv-
revoked. 

[18] Special Rapporteur, ID on situation in Iran, 30th Meeting, United Nation’s Webcast, 
March 12, 2012, available at 
http://www.unmultimedia.org/tv/webcast/2012/03/special-rapporteur-id-on-
situation-in-iran-30th-meeting.html. 

[19] All identifying details about this individual will be kept confidential at Justice for 
Iran and will be handed over, if necessary, to relevant judicial authorities along with 
other documents and evidence. 

[20] Neither Zanyar nor Loqman are certain of the location of the filming as they were 
taken to the building and the room where filming took place blindfolded.  However, 
both think that they were taken to the Intelligence Office of Sanandaj where they were 
detained. 

[21] Hadd in this case means lashing. 

[22] The video of the Press TV episode is accessible at Press TV’s YouTube Channel. See 
minutes 5:45 to 8:10 of Iran Today–Komala Terrorist Organization (Part 2), November 
12, 2012, available at 
http://www.youtube.com/watch?v=KtwD4odmNgc&list=PLB44834DAB7FA4029&inde
x=80&feature=plpp_video and minutes 0:01 to 1:17 of Iran Today–Komala Terrorist 
Organization (Part 3), November 12, 2012,, available at 

http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_ednref10
http://edition.presstv.ir/detail/158100.html
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_ednref11
http://www.youtube.com/user/presstvlondon
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_ednref12
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_ednref13
http://www.presstv.ir/detail/234434.html
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_ednref14
http://www.presstv.ir/Frequencies.html
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_ednref15
http://justiceforiran.org/reports/english-report-of-the-special-rapporteur-on-the-situation-of-human-rights-in-the-islamic-republic-of-iran-6-march-2012/?lang=en
http://justiceforiran.org/reports/english-report-of-the-special-rapporteur-on-the-situation-of-human-rights-in-the-islamic-republic-of-iran-6-march-2012/?lang=en
http://justiceforiran.org/reports/english-report-of-the-special-rapporteur-on-the-situation-of-human-rights-in-the-islamic-republic-of-iran-6-march-2012/?lang=en
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_ednref16
http://www.youtube.com/watch?v=W20A52QhCNw
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_ednref17
http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-licence-conditions/press-tv-revoked
http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-licence-conditions/press-tv-revoked
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_ednref18
http://www.unmultimedia.org/tv/webcast/2012/03/special-rapporteur-id-on-situation-in-iran-30th-meeting.html
http://www.unmultimedia.org/tv/webcast/2012/03/special-rapporteur-id-on-situation-in-iran-30th-meeting.html
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_ednref19
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_ednref20
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_ednref21
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_ednref22
http://www.youtube.com/watch?v=KtwD4odmNgc&list=PLB44834DAB7FA4029&index=80&feature=plpp_video
http://www.youtube.com/watch?v=KtwD4odmNgc&list=PLB44834DAB7FA4029&index=80&feature=plpp_video


18- Cut! Take Press TV off the Air                                                                                   Justice For Iran- 2012 
 

http://www.youtube.com/watch?v=Qij5lawbWbQ&list=PLB44834DAB7FA4029&index
=79&feature=plpp_video. 

[23] Germany’s Ban on Press TV from SES Astra Illegal: Lawyer, Press TV, April 5, 2012, 
available at http://www.presstv.ir/detail/234695.html. 

[24] Note 1 of Article 188 of the Criminal Procedure Code of General and Revolutionary 
Courts. See Amending of Note 1 of Article 188 of the Criminal Code of Procedure of 
General and Revolutionary Courts. Research Center of the Islamic Consultative Majlis, 
available at http://rc.majlis.ir/fa/law/show/97841. 

[25] See European Convention of Human Rights, available at 
http://www.echr.coe.int/nr/rdonlyres/d5cc24a7-dc13-4318-b457-
5c9014916d7a/0/englishanglais.pdf, 

[26] The German text of the quote is “Rundfunkfreiheit und Persönlichkeitsrecht sind in 
Deutschland gleichrangige Grundrechte. Im Konfliktfall werden beide Verfassungswerte 
durch das Gericht möglichst zum Ausgleich gebracht. Wenn dies nicht gelingt – wie im 
vorliegenden Fall -, dann entscheidet das höchste deutsche Gericht, welches Interesse 
im Einzelfall zurückzutreten hat. Hierbei werden beide Grundrechte in ihrer Beziehung 
zur Menschenwürde als dem Mittelpunkt des Wertesystems des deutschen 
Grundgesetzes betrachtet.” See, Freedom for Marcus Hellwig and Jens Koch, Politcaly 
Incorrect, December 1, 2010, available at http://www.pi-news.net/2010/12/freiheit-
fuer-marcus-hellwig-und-jens-koch/. 

[27] This program can be viewed at Press TV’s YouTube Channel at PJAK attacks on Iran, 
January 10, 2012, available at 
http://www.youtube.com/watch?v=VABdrG_vnMI&feature=relmfu. 

[28] See Al-Ahvazi Terrorist Groups in Khuzestan, Press TV, March 14, 2012, available at 
http://www.presstv.ir/Program/231645.html. 

[29] Press TV Violates the Rights of the Detainees in Khuzistan, Justice for Iran, available 
at http://justiceforiran.org/presstv-khuzestan/?lang=en. 

[30] Al-Ahvazi Terrorist Groups in Khuzestan 

http://www.presstv.ir/Program/231645.html 

[31] Arba’in is a Shia Muslim religious observation that occurs 40 days after the Day of 
Ashura, the day of,martyrdom of Hussein bin Ali, the grandson of the Prophet 
Muhammad. 

[32] Article 8 states, “Each transmitting Party shall ensure that every natural or legal 
person, regardless of nationality or place of residence, shall have the opportunity to 
exercise a right of reply or to seek other comparable legal or administrative remedies 
relating to programmes transmitted by a broadcaster within its jurisdiction, within the 
meaning of Article 5. In particular, it shall ensure that timing and other arrangements 
for the exercise of the right of reply are such that this right can be effectively exercised. 

http://www.youtube.com/watch?v=Qij5lawbWbQ&list=PLB44834DAB7FA4029&index=79&feature=plpp_video
http://www.youtube.com/watch?v=Qij5lawbWbQ&list=PLB44834DAB7FA4029&index=79&feature=plpp_video
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_ednref23
http://www.presstv.ir/detail/234695.html
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_ednref24
http://rc.majlis.ir/fa/law/show/97841
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_ednref25
http://www.echr.coe.int/nr/rdonlyres/d5cc24a7-dc13-4318-b457-5c9014916d7a/0/englishanglais.pdf
http://www.echr.coe.int/nr/rdonlyres/d5cc24a7-dc13-4318-b457-5c9014916d7a/0/englishanglais.pdf
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_ednref26
http://www.pi-news.net/2010/12/freiheit-fuer-marcus-hellwig-und-jens-koch/
http://www.pi-news.net/2010/12/freiheit-fuer-marcus-hellwig-und-jens-koch/
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_ednref27
http://www.youtube.com/watch?v=VABdrG_vnMI&feature=relmfu
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_ednref28
http://www.presstv.ir/Program/231645.html
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_ednref29
http://justiceforiran.org/reports/presstv-khuzestan/?lang=en
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_ednref30
http://www.presstv.ir/Program/231645.html
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_ednref31
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_ednref32


19- Cut! Take Press TV off the Air                                                                                   Justice For Iran- 2012 
 

The effective exercise of this right or other comparable legal or administrative remedies 
shall be ensured both as regards the timing and the modalities.” See European 
Convention of Transfrontier Television, available at 
http://conventions.coe.int/treaty/en/treaties/html/132.htm. 

[33] See minutes 10:15 to 10:46 of A Film About the Manner of Arrest and the 
Confessions of Some of the Collaborators of BBC Persian in Iran, Fars News Agency, 
available at http://www.farsnews.com/media.php?nn=13901214001242. 

[34] See minutes 12:17 to 13:03, 14:48 to 14:55, 16:40 to 17:20, 17:55 to 18:15 and 
20:50 to 21:09 of A Film About the Manner of Arrest and the Confessions of Some of the 
Collaborators of BBC Persian in Iran, Fars News Agency, available at 
http://www.farsnews.com/media.php?nn=13901214001242. 

[35] Department of Treasury and State Announce Sanctions of Iranian Security Forces for 
Human Rights Abuses, US Department of State, June 9, 2011, available at 
http://www.state.gov/r/pa/prs/ps/2011/06/165300.htm. 

[36] For more information, see Gerdab: A dictated Scenario, available at 
http://justiceforiran.org/wp-content/uploads/2012/03/Gerdab-a-dictated-
scenario.pdf. 

[37] The episode is accessible at Press TV’s YouTube channel at Sakineh Mohammadi 
Ashtiani in the spotlight (Part 1), December 10, 2010, available at 
http://www.youtube.com/watch?v=xj49BSvGpFM&feature=relmfu; Sakineh 
Mohammadi Ashtiani in the spotlight (Part 2), December 10, 2010, available at 
http://www.youtube.com/watch?v=pVt6d9UkiZU&feature=relmfu; Sakineh 
Mohammadi Ashtiani in the spotlight (Part 3), December 10, 2010, available at 
http://www.youtube.com/watch?v=1TMPYWse8GU&feature=relmfu. 

[38] See minutes 7:25 to 7:46 of Sakineh Mohammadi Ashtiani in the spotlight (Part 1), 
December 10, 2010, available at 
http://www.youtube.com/watch?v=xj49BSvGpFM&feature=relmfu and minutes 0:08 to 
2:24 of Sakineh Mohammadi Ashtiani in the spotlight (Part 2), December 10, 2010, 
http://www.youtube.com/watch?v=pVt6d9UkiZU&feature=relmfu. 

[39] Further Information: Fear of Torture of Detained Iranian Lawyer: Javid Houtan 
Kiyan, Amensty International April 7, 2011, available at 
http://www.amnesty.org/en/library/asset/MDE13/040/2011/en/1fadf969-029d-
406d-935b-9a3bca3fbecc/mde130402011en.html. 

[40] Further Information: Fear of Torture of Detained Iranian Lawyer: Javid Houtan 
Kiyan, Amensty International April 7, 2011, available at 
http://www.amnesty.org/en/library/asset/MDE13/040/2011/en/1fadf969-029d-
406d-935b-9a3bca3fbecc/mde130402011en.html. 

[41] Reaction to Sakineh Mohammadi Ashtiani’s Latest TV “Confessions,” Amnesty 
International, November 16, 2010, available at 

http://conventions.coe.int/treaty/en/treaties/html/132.htm
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_ednref33
http://www.farsnews.com/media.php?nn=13901214001242
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_ednref34
http://www.farsnews.com/media.php?nn=13901214001242
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_ednref35
http://www.state.gov/r/pa/prs/ps/2011/06/165300.htm
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_ednref36
http://justiceforiran.org/reports/wp-content/uploads/2012/03/Gerdab-a-dictated-scenario.pdf
http://justiceforiran.org/reports/wp-content/uploads/2012/03/Gerdab-a-dictated-scenario.pdf
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_ednref37
http://www.youtube.com/watch?v=xj49BSvGpFM&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=pVt6d9UkiZU&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=1TMPYWse8GU&feature=relmfu
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_ednref38
http://www.youtube.com/watch?v=xj49BSvGpFM&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=pVt6d9UkiZU&feature=relmfu
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_ednref39
http://www.amnesty.org/en/library/asset/MDE13/040/2011/en/1fadf969-029d-406d-935b-9a3bca3fbecc/mde130402011en.html
http://www.amnesty.org/en/library/asset/MDE13/040/2011/en/1fadf969-029d-406d-935b-9a3bca3fbecc/mde130402011en.html
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_ednref40
http://www.amnesty.org/en/library/asset/MDE13/040/2011/en/1fadf969-029d-406d-935b-9a3bca3fbecc/mde130402011en.html
http://www.amnesty.org/en/library/asset/MDE13/040/2011/en/1fadf969-029d-406d-935b-9a3bca3fbecc/mde130402011en.html
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_ednref41


20- Cut! Take Press TV off the Air                                                                                   Justice For Iran- 2012 
 

http://www.amnesty.org/en/library/asset/MDE13/103/2010/en/9c5fc98f-a061-
434f-8a28-a310d1f8e71f/mde131032010en.html. 

[42] See Minutes 0:47 to 2:25 of Sakineh Mohammadi Ashtiani in the spotlight, available 
at http://www.youtube.com/watch?v=1TMPYWse8GU&feature=relmfu. 

[43] See EU Council Regulations No 359/2011, available at http://eur-
lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2011:100:0001:0011:EN:PDF; EU 
Council Implementing Regulations No 611/2011, available at http://eur-
lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2011:164:0001:0003:EN:PDF; EU 
Council Implementing Decision 2011/670/CFSP, available at http://eur-
lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2011:267:0013:0018:EN:PDF; EU 
Council Regulations No 264/2012, available at http://eur-
lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2012:087:0026:0036:EN:PDF; and 
EU Council Regulation No 264/2012, available at http://eur-
lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2012:087:0026:0036:EN:PDF. 

[44] For more information, see Iran ‘show trials’ make sorry spectacle, BBC, August 27, 
2009, available at http://news.bbc.co.uk/1/hi/8223239.stm; Iran: Show Trial Exposes 
Arbitrary Detention, Human Rights Watch, August 4, 2009, available at 
http://www.hrw.org/news/2009/08/04/iran-show-trial-exposes-arbitrary-detention; 
Iran’s Show Trials: The Hard-Liners Build Their Case, Time, August 4, 2009, available at 
http://www.time.com/time/world/article/0,8599,1914294,00.html. 

[45] Council Regulation (EU) No 264/2012, EU, March 23, 2012, available at http://eur-
lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2012:087:0026:0036:EN:PDF. 

 

http://www.amnesty.org/en/library/asset/MDE13/103/2010/en/9c5fc98f-a061-434f-8a28-a310d1f8e71f/mde131032010en.html
http://www.amnesty.org/en/library/asset/MDE13/103/2010/en/9c5fc98f-a061-434f-8a28-a310d1f8e71f/mde131032010en.html
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_ednref42
http://www.youtube.com/watch?v=1TMPYWse8GU&feature=relmfu
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_ednref43
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2011:100:0001:0011:EN:PDF
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2011:100:0001:0011:EN:PDF
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2011:164:0001:0003:EN:PDF
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2011:164:0001:0003:EN:PDF
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2011:267:0013:0018:EN:PDF
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2011:267:0013:0018:EN:PDF
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2012:087:0026:0036:EN:PDF
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2012:087:0026:0036:EN:PDF
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2012:087:0026:0036:EN:PDF
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2012:087:0026:0036:EN:PDF
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_ednref44
http://news.bbc.co.uk/1/hi/8223239.stm
http://www.hrw.org/news/2009/08/04/iran-show-trial-exposes-arbitrary-detention
http://www.time.com/time/world/article/0,8599,1914294,00.html
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/?lang=en#_ednref45
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2012:087:0026:0036:EN:PDF
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2012:087:0026:0036:EN:PDF

